14 آوریل 2020

۴ تصمیمی که کارآفرینان در آستانه سال نو باید بگیرند

اکنون زمانی از سال است که بنیانگذاران استارتاپ‌‌ها در حال تصمیم‌‌گیری برای اهداف سال آینده کسب و کار خود هستند.  آن‌‌ها به دنبال این هستند که اهداف خود را برای سال آینده کاری به دقت مشخص کرده و برنامه عملیاتی خود را تدوین کنند.

در این مقاله خانم جودی گلدستین، مدیر اجرایی آزمایشگاه نوآوری هاروارد توصیه‌‌هایی برای شروع سال نو برای کارآفرینان داشته است. با هم این توصیه‌‌ها را مرور می‌‌کنیم:

هر سال و در آستانه سال نو، در برابر پرسش‌‌های فراوانی از سوی کارآفرینان قرار می‌‌گیرم که می‌‌خواهند بدانند چگونه باید برای سال آینده آماده شوند.

سوالات آن‌‌ها که چندان فراتر از سوالات تاکتیکی همچون «آیا باید در سال آینده برای افزایش سرمایه آماده شوم؟» و یا«چه زمانی بهترین زمان برای عرضه محصول است؟» نیست.

این سوالات در اصل مهم هستند؛ اما از آنجا که آخرین هفته سال یکی از معددود زمان‌‌هایی است که کسب و کارها نباید خیلی سرشلوغ باشند، توصیه من به کارآفرینان این است که از تنظیم اهداف تاکتیکی یک گام به عقب برگردند و به جای آن، پیشنهاد می‌‌کنم که از این زمان برای رسیدگی به فعالیت‌‌هایی چون تنظیم عادات جدید و یا تغییر عادات قبلی در جهت موفقیت بیشتر در کارهایشان استفاده کنند.

در ادامه، چند تصمیم که من کارآفرینان را به گرفتن آن‌‌ها تشویق می‌‌کنم آمده است:

۱- به سرعت حرکت کنید ولی به تصمیمات خود فکر کنید

زمانی که شما در استیج‌‌های اولیه راه‌‌اندازی کسب و کار خود هستید و یا بر روی گسترش کسب و کار خود متمرکزید، حرکت سریع بسیار مهم است. اما اگر حرکت شما آنقدر سریع است که به طور کامل در مورد تصمیمات خود فکر نمی‌‌کنید، این مساله می‌‌تواند منجر به آن شود که شما محصولی تولید کنید  که کسی از شما نخرد و یا یک هم‌‌بنیان‌‌گذار نامناسب برای خود انتخاب کنید و یا اینکه سرمایه خود را از یک سرمایه‌‌گذار نامناسب دریافت نمایید.

مرز قاطعیت فکر شده و کله شقی بسیار باریک است اما اگر متعهد به فکر کردن در مورد تمامی تصمیمات خود باشید، از این مرز عبور نخواهید کرد.

برای مثال، اگر شما یک بنیان‌‌گذار هستید که تصمیم دارید در سال جدید، کسب و کار خود را شروع کنید ولی می‌‌بینید که هیچ رقابتی در بازار شما وجود ندارد؛ از زمان برای فکر کردن در این مورد استفاده کنید که چرا هیچکس دیگر قبل از ورود شما به این بازار در این فیلد موفق نبوده است؟ شما باید درس‌‌های ارزشمندی از شکست‌‌های قبلی بگیرید.

اگر رقابت وجود دارد، به این فکر کنید که چرا بازار به یک راه حل دیگر نیاز دارد؟ و چرا محصول یا سرویس شما در این رقابت برنده خواهد شد؟

ارزیابی تصمیمات نیز در زمانی که در حال گسترش کسب و کار خود هستید بسیار بسیار مهم است. به عنوان یک بنیان‌‌گذار، گوش کردن به حس درونی خودتان برای قرض کردن و یا توسعه خط تولید، چندان عقلانی نیست. همواره این سوال را از خود بپرسید که چرا حس درونیتان به شما می‌‌گوید که به این سمت یا آن سمت بروید. اگر قادر به گرفتن یک تصمیم منطقی نیستید، پیش از حرکت به سمت جلو، اطلاعات مورد نیازتان را جمع‌‌آوری کنید.

می‌‌خواهم این را برای شما روشن کنم که فکر کردن به تصمیماتتان، بهانه‌‌ای برای تنبلی نیست. زمانی که با استدلال عقلانی، تصمیمات خود را توجیه کردید، باید دست به کار شده و رو به جلو حرکت کنید.

۲-انرژی خودتان را روی فرصت‌‌های آینده متمرکز کنید و نه چالش‌‌های گذشته

شکست‌‌ها، چه بزرگ و چه کوچک برای تمامی بنیان‌‌گذاران استارتاپ‌‌ها، اجتناب‌‌ناپذیر است. ممکن است استخدام‌‌های نامناسب انجام دهید؛ مشتریان ناراضی داشته باشید و یا محصول مناسب بازار را از طریق آزمون و خطا پیدا کنید.  اگر در حال جمع‌‌ کردن سرمایه هستید، حتما شما با سرمایه‌‌گذارانی مواجه خواهید شد که دست رد به سینه شما می‌‌زنند.

مهم نیست که چندبار به بنیان‌‌گذاران گفته شده است که شکست هم جزئی از کار است! من تاکنون تعداد زیادی از این بنیان‌‌گذاران را دیده‌‌ام که بر روی شکست‌‌هایشان متوقف شده و به دلیل اشتباهاتشان دست از کار قاطعانه برداشته‌‌اند.

در سال آینده، خود را ملزم کنید که به جلو نگاه کنید. وقتی یک شکست را تجربه می‌‌کنید، می‌‌توانید ارزیابی کنید که چرا کارتان خراب شد و فکر کنید که چگونه می‌‌توانید جلوی یک خطای مشابه را بگیرید. اما زمانی که این تأمل را انجام دادید، آن خطا را در پشت سر خودتان قرار دهید.

من می‌‌دانم که گفتن این جمله از عمل کردن به آن راحت‌‌تر است. اما به خاطر داشته باشید که ماندن روی خطاها چیزی جز اتلاف زمان محدود و تمرکز شما نیست. شما باید هر مقدار انک از انرژی خودتان را هم برای موارد بعدی کارتان اختصاص دهید.

۳- به بازخوردها گوش دهید حتی اگر آنچه را می‌‌شنوید دوست ندارید

 من بنیان‌‌گذارانی را ملاقات کرده‌‌ام که آنقدر در مورد ایده خود احساساتی هستند که خود را متقاعد کرده‌‌اند آنچه که روی آن کار می‌‌کنند، همان کار درست است و چشم خود را روی هر نوع بازخورد یا سیگنال مخالفی بسته‌‌اند. من با بنیان‌‌گذاران این چالش را داشته ام که به بازخوردهایی که از هر کسی اعم از دوستان، خانواده، مشتریان، سرمایه‌‌گذاران و همکارانشان دریافت می‌‌کنند گوش کنند.

زیبایی این تصمیم سال نو این است که زمان زیادی را از شما نمی‌‌گیرد. فقط نیاز است که شما رویکردی متفاوت را نسبت به گفتگوهایی که دارید در پیش بگیرید. برای مثال، دفعه بعدی که شما در یک رویداد شبکه‌‌سازی هستید و کسی به شما می‌‌گوید که ایده شما دارای نقص است، به طور خودکار، آن فرد را فردی نامطلع فرض نکنید. به جای این کار، می‌‌توانید به انتقادات و پیشنهادات وی گوش داده و به آن‌‌ها توجه کنید.

زمانی که شما با نظر آن‌‌ها مخالفید،اگر تلاش کنید که بفهمید چرا این شخص این بازخورد را به شما داده است، می‌‌توانید از صحبت‌‌های وی دستاوردهای باارزشی داشته باشید.

۴- بیش از آنچه که تابحال همکاری داشتید، با دیگران همکاری کنید

بعد از همکاری با شش استارتاپ و مشاوره دادن به صدها استارتاپ دیگر، به این باور رسیده‌‌ام که بهترین محصولات و خدمات زمانی متولد می‌‌شوند که افرادی که دارای تخصص‌‌های مختلف هستند گردهم بیایند تا تبادل ایده کنند؛ همدیگر را به چالش بکشند و بر روی یک راه‌‌حل همکاری نمایند.

چه شما فردی تنها هستید که شانسی برای همکاری ندارد و یا یک بنیان‌‌گذار هستید که مکررا با دیگران همکاری می‌‌کند، شما را تشویق می‌‌کنم در سال جدید، همکاریتان را بیشتر کنید.

اگر از آن دسته بنیان‌‌گذارانی هستید که بسیاری از کارها را به تنهایی انجام داده و به ندرت همکاری می‌‌کنند، همکاری را با افرادی شروع کنید که آن‌‌ها را به خوبی می‌‌شناسید مثلا همکاران، مشاوران و یا حتی دوستان. می‌‌توانید نظراتشان را در مورد پروژه‌‌تان بپرسید و یا در مورد ایده محصول جدیدتان صحبت کنید. به زودی خواهید فهمید که این جلسات می‌‌تواند الهام‌‌بخش ایده‌‌های جدید باشد و یا شما را ترغیب به تغییر جهت کند.

اگر شما خودتان یک همکار در یک استارتاپ هستید، هنوز می‌‌توانید به دنبال فرصت‌‌های همکاری جدید باشید. به رویدادهای استارتاپی بروید که احتمال دارد در آن‌‌ها افراد جدید را برای همکاری ملاقات کنید و یا فرصتی پیدا کنید تا محصولتان را به دسته‌‌ای از مخاطبان در حوزه کاریتان ارائه دهید که ممکن است به کارمندان بعدی شما بدل شوند. همچنین می‌‌توانید از مشاورانتان بخواهید که افراد دیگری را در شبکه‌‌شان به شما معرفی کنند که شاید ملاقات با آن‌‌ها برای شما مفید باشد.

همانگونه که بارها نوشته‌‌ام، هیچ راه حل ساده و جادویی (Silver Bullet) برای موفقیت یک کارآفرین وجود ندارد. بلکه بکارگیری این چهار عادت می‌‌تواند حداقل شما را در موقعیت مناسبی قرار دهد که محصول یا خدمت مورد نیاز مردم را ایجاد کرده و روابط ارزشمندی را به وجود آورید.

منبع: https://www.forbes.com/#5e885f512254

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک در  
اطلاع از