14 آوریل 2020

۸ ایده برای ادای دین استارتاپها به جامعه در زمان شیوع ویروس کرونا

corona&startup

آیا شما یکی از آن شرکت های خلاق و نوآور هستید که توانایی بهره برداری حداکثری از منابع محدود را دارید؟ پس، شما باید یک استارتاپباشید و مانند بسیاری دیگر در زمینه کاریتان، احتمالا با دانش فنی تجهیز شده اید؛ به جامعه اهمیت می دهید و بدون شک، شما آماده آماده تطبیق سریع با تغییرات هستید. به عبارت دیگر، هم اکنون دنیا بیش از هر زمان دیگری به شما نیاز دارد.

این درست است؛ ما نمی توانیم این واقعیت را انکار کنیم که ویروس کرونا به جوامع استارتاپی هم رحم نکرده است. بلکه در مقابل، بسیاری از بنیان گذاران استارتاپ درگیر عواقب ناشی از تعطیلی‌‌های گسترده و محدودیت‌‌ ها هستند و به سختی در حال تلاش برای سرپا ماندن و نگهداشتن کارمندان خود هستند. اما، برای آن دسته از شما که توانایی اش را دارید، اگر تا بحال کاری نکردید، الان بهترین زمان است تا به همتایان خود بپیوندید و  به دولت ها برای مقابله با شرایط بی‌‌سابقه کنونی که می تواند به راحتی منجر به رکود اقتصادی شود، کمک کنید.

در طرف مقابل، اگر شما یکی از استارتاپهای نوپایی هستید که می خواهد اهدافش را برآورده کند و یا این بحران همه گیر به سختی به شما آسیب زده است؛ هنوز فرصتی برای بازگشت به جامعه دارید؛ چرا که کمک های مالی مختلفی به استارتاپ ها در جهت کار روی راه حل های خروج از شرایط اضطراری کنونی پیشنهاد می شود. فراموش نکنید که بسیاری از این ایده ها می تواند به جذب مشتری هدف[۱] و آشنایی مردم با شرکت شما و تخصص شما کمک کند؛ لذا تلاشی را که برای انجام این کارهای خوب سرمایه گذاری می کنید به خود شما برخواهد گشت و به شما کمک خواهد کرد.

پس اگر شما علاقمندید که شیرجه بزنید و فقط به فکر نجات کارمندان، مشتریان و همکاران خود نیستید و به نجات کل جهان می اندیشید، در اینجا ۸ ایده برای ادای دین به شما داده می شود.

  1. خدمات و محصولات رایگان پیشنهاد دهید

با وجود اینکه این بحران به  سرعت و بسیار غافل گیر کننده آمده است، تأثیر شگرفی بر سلامت عمومی و اقتصاد داشته است. از تجهیزات بیمارستانی مورد نیاز و خدمات رایگان برای حمایت از اقشار آسیب دیده گرفته تا کلاس‌‌های درسی مختلف و پلتفرم‌‌هایی جهت تسهیل دورکاری، خدمات و محصولاتی  هستند که ااستارتاپها به صورت رایگان و یا با تخفیف قابل توجهی، خالصانه و  برای کمک به این وضعیت ارائه کرده‌‌ اند. اگر برند شما چیزی ارائه می دهد که می تواند از افراد آسیب دیده تحت تاثیر این بیماری و یا افرادی که در خانه مانده اند و نیاز به کمک دارند، حمایت کند؛ اکنون بهترین زمان برای کمک رسانی است.

  • روی راهکارهای فناوری خلاقانه برای مبارزه با ویروس کرونا کار کنید

اگر شما ایده ای برای توسعه یک محصول که می تواند به هر صورتی در مبارزه با ویروس کوید-۱۹ کمک کند دارید؛ پس هر چه سریعتر شروع به کار روی آن کنید. در حالی که بسیاری از شرکت ها در حال استفاده از منابع خود برای کمک هستند؛ بودجه و کمک های مالی از سوی دولت ها و بسیاری از سازمان‌‌ ها و موسسات  هم به آن ها پیشنهاد شده است. فقط به سرعت عمل کنید و به یاد داشته باشید که گذشته از نقشی که استارتاپهای حوزه سلامت در میان این مخمصه ایفا می کنند؛ حتی یک اپلیکیشن ساده که شهروندان را تشویق به تطابق راحت تر با شرایط فعلی کند ممکن است به زندگی یک نفر در این دنیا معنا بخشد.

  • به جوامع استارت آپی کشورتان بپیوندید

هم اکنون زمان تقویت روابط بیش از هر زمان دیگری و به عهده گرفتن ابتکار عمل جمعی در حمایت از مدیریت بحران است. برای مثال، در استونی، جامعه فناوری در حال مقابله با ویروس کرونا از طریق فعالیت‌‌ های مختلتف است. همچنین، کشور پرتقال یک صفحه اینترنتی برای همکاری استارتاپها، راه اندازی کرده است. روش های بسیاری برای کمک به توسعه سریع و هوشمندانه و اجرای اقدامات لازم وجود دارد. پس تا حد امکان در این راستا ورود پیدا کنید و سایرین را نیز در جامعه خود به انجام این کار تشویق نمایید.

  • یک هکاتون (رویداد حل مساله) ترتیب داده و یا در آن شرکت کنید (حتی از راه دور!)

بسیاری راهکارهای نوآورانه که نتیجه هکاتون های سازمان یافته به روز علیه ویروس کرونا هستند، هم اکنون در حال پیاده سازی و اجرا هستند. آیا هیچ هکاتونی در کشور شما برگزار می شود؟ اگر چنین است پس وارد چالش شده و در آن شرکت کنید. اگر نه؛ شما می توانید نخستین تیمی باشید که یک هکاتون را راه اندازی و حتی مدیریت می کنید. برای مثال، آیا می توانید راهی را ابداع کنید تا افراد جامعه محلی خود را به صورت داوطلبانه برای حمایت از سالمندان بسیج کنید؟

بسیاری از محصولات انقلابی، دقیقا در این نوع رویدادها به وجود می آیند و هم اکنون ما به شدت به تعداد بیشتری از آن ها نیاز داریم تا نه تنها با شرایط اضطراری مقابله کنیم بلکه به طور موثر دوره پسا- بحران را مدیریت کرده و از انزوا و تنهایی بیشتر جلوگیری کنیم.

  • میزبان وبینارهای آنلاین رایگان، پادکست‌‌ها و یا جلسات پرسش و پاسخ باشید

در سایه تحولات اخیر، بسیاری از برگزار کنندگان رویداد، در حال تغییر همایش های خود به سمت رویدادهای آنلاین هستند. اینکه تا چه زمانی باید در خانه بمانیم نامشخص است. بنابراین دست به کار شوید؛ به صورت فردی، با تیم خودتان و یا با همراهی متخصصین سایر استارتاپها. رویداد آنلاین، وبینار، پادکست، انتشار ویدئو، جلسات پرسش و پاسخ و یا هرآنچه را که می خواهید انجام دهید. ولی مطمئن شوید که بر اساس تخصصتان مشاوره می دهید و به افراد در با انگیزه ماندن کمک می کنید.

  • راهنمای تیم های استیج های اولیه در مراکز رشد و یا شتابدهنده ها باشید

خوشبختانه، تعداد رو به افزایشی از برنامه های رایگان وجود دارد که هدف اصلی آن ها، پیدا کردن مسیرهایی برای کاهش آسیب های سیستمی است. بنیان گذاران استارتاپها ممکن است نقشی اساسی در پاسخ سریع به چنین چالش هایی داشته باشند. این نوع برنامه ها به شما این امکان را می دهند تا از استارتاپهای شکننده تر و در استیج های اولیه، در عبور از این طوفان حمایت کنید. تمام آنچه که نیاز دارید این است که در اینترنت به دنبال برنامه هایی بگردید که از منتورینگ و پشتیبانی شما در زمینه تخصصتان استقبال می کنند.

  • راهنمایی های خودتان را در مورد دورکاری ارائه دهید

به عنوان عضو یک استارت آپ، شاید شما به خوبی با مفهوم «کار در خانه» آشنا باشید. اما، به خاطر داشته باشید که میلیون ها نفر هستند که نخسین روزهای کار از راه دور خود را تجربه می کنند. وضعیت به وجود آمده جدید، برای هزاران هزار مدیر، هیچ راه دیگری جز راهنمایی آنلاین تیمشان  بدون هیچ آمادگی قبلی باقی نگذاشته است. برای کمک به این افراد، می توانید نکاتی را در یک وبلاگ، پست لینکدین، وبینار و یا یک مکان بهتر منتشر کرده و افراد را به در دسترس بودن تشویق نمایید.

  • به SMEها در مورد دیجیتال شدن و اتوماسیون مشاوره دهید

اگر میلیون ها انسان اولین روزهای دورکاری خود را تجربه می کنند؛ تصور کنید چندین SME  وجود دارند که تا دو هفته پیش هیچ گونه تصمیمی برای انتقال به دنیای دیجیتال نداشته اند. در خانه ماندن، نیاز به اتوماسیون بسیاری از فرآیندها را افزایش داده و منجر به این شده است که بسیاری از SMEها به دنبال متدها و مدل های تجاری جدیدی باشند. کمک به ایجاد یک فروشگاه آنلاین، راه اندازی کمپین های بازاریابی، اتوماسیون مبتنی بر هوش مصنوعی، جمع آوری داده های اینترنت اشیا، دادن مشاوره در مورد ابزارهای مورد نیاز فناوری اطلاعات همه و همه می توانند راه های کمک شما به این شرکت ها باشند.

انتخاب با شماست. اما به یاد داشته باشید اکنون زمانی است که همه ما باید یک اثر اجتماعی واقعی را خلق کنیم. اگر جز این فکر نمی کنید؛ پس در هر جایی که می توانید کمک و مشاوره خود را ارائه دهید. ایجاد یک نمونه مثبت، می تواند سایر استارتاپها را تشویق به اقدام کند و با همکاری با هم می توانیم سریعتر با آینده نامطمئن خود تطبیق پیدا کنیم.

منبع: https://www.eu-startups.com/2020/03/8-ideas-for-startups-to-give-back-in-the-time-of-coronavirus/


[۱] lead generation

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک در  
اطلاع از