در این مقاله، به بررسی بانکهای اطلاعاتی موجود از استارتآپها و شرکتهای نوپای ایرانی میپردازیم. منظور از بانک اطلاعاتی، یک لیست از استارتآپهای فعال ایرانی به همراه اطلاعاتی از آنها همچون لوگو، آدرس، توضیح کوتاه استارتآپ و سایر اطلاعات مفید آنهاست.
بررسیهای انجام شده نشان میدهد به دلیل تعدد و تنوع استارتآپهای ایرانی، یک لیست جامع و کامل از آنها در هیچ یک از سایتهای دولتی و خصوصی وجود ندارد. برخی مراجع دولتی و یا خصوصی بنا به علاقه، نیاز و یا توانایی خود اقدام به جمعآوری یک لیست و انتشار آن کرده است.
در ادامه به بررسی تعدادی از این بانکهای اطلاعاتی موجود میپردازیم.
بانکهای اطلاعاتی موجود
استارتآپ شو
این سایت، یک مرجع آموزش، ارائه اخبار و اطلاعرسانی استارتآپهای ایرانی است. در واقع هدف اصلی سایت، ایجاد یک بانک اطلاعاتی از استارتآپهای ایرانی میباشد. اطلاعاتی شامل نام، توضیحات، سال تأسیس، بنیانگذار و آدرس اینترنتی استارتآپها در این سایت درج شده است.
علیرغم ادعای وبسایت مبنی بر ایجاد یک بانک اطلاعاتی از استارتآپها، به نظر میرسد تعداد رکوردهای درج شده در سایت بالا نبوده و بهروزرسانی آن نیز به کندی صورت میگیرد.
اکوموتیو
اکوموتیو، یک رسانه تخصصی ارائه اخبار و رویدادهای جامعه استارتآپی است. در کنار این مأموریت، اکوموتیو با تولید محتوای کاربردی بخشی از نیاز محتوایی این جامعه را نیز برآورده میسازد.
اکوموتیو به دلیل نبود یک لیست جامع از استارتآپهای ایرانی، اقدام به انتشار لیستی از آنها نموده است. این بانک اطلاعاتی، دارای دستهبندی موضوعی بوده و اطلاعات استارتآپها شامل لوگو، عنوان، حوزه فعالیت، نام بنیانگذار و سال تأسیس به صورت جدول در آن درج شده است.
اقدام جالب دیگر اکوموتیو، ایجاد یک داشبورد اکوسیستم است که در آن، تحلیل آماری استارتآپهای ایرانی درج شده است. در این داشبود که نسخه اولیه آن شامل ۶۰۰ رکورد میباشد، اطلاعاتی همچون حوزه فعالیت استارتآپها در کشور، موسسان استارتآپها به تفکیک جنسیت، پراکندگی جغرافیایی استارتآپها، تعداد کارمندان استارتآپهای ایرانی، تعداد استارتآپها به تفکیک سال تأسیس و نقش سرمایه گذاران در استارتآپها مورد بررسی قرار گرفته است.
دانش نامه استارتآپی، آزمونهای کارآفرینی و داستانهای موفقیت و شکست، قسمتهای جالب این وبسایت است.
اینفوچین
اینفوچین، در واقع یک بانک اطلاعاتی از وبسایتها و اپلیکیشنهای ایرانی است که اطلاعات استارتآپهای ایرانی را نیز شامل میشود. اطلاعات درج شده در سایت صرفا معرفی استارتآپ و لینک وبسایت آن است. سایر اطلاعات در بانک اطلاعاتی است که باید از سایت خریداری شود.
اطلاعات هزاران وبسایت، اپلیکیشن و کسبوکار آنلاین در این وبسایت درج شده است؛ اما تعیین اینکه کدامیک از این رکوردها، در واقع یک استارتآپ هستند، به سادگی ممکن نیست.
فن بازار
سایت فنبازار ملی ایران که وابسته به پارک فناوری پردیس میباشد، حاوی اطلاعات استارتآپهای حوزه فناوری و شرکتهای نوپا و بزرگ دانش بنیان کشور است. منظور از استارتآپهای حوزه فناوری، استارتآپهایی هستند که دارای یک محصول یا خدمت فناورانه قابل عرضه هستند. اطلاعاتی همچون نام، لوگو، اطلاعات اولیه، بنیانگذار و آدرس سایت برای این استارتآپها در سایت فنبازار موجود میباشد.
نکته قابل توجه در مورد دایرکتوری سایت فنبازار، تعداد بالای رکوردها و تنوع موضوعی استارتآپهای ثبت شده است؛ به طوری که اطلاعات برخی از این استارتآپها در هیچ یک از دایرکتوریهای موجود در وب یافت نمیشود. ولی در عوض، اثری از استارتآپهای حوزه خدمات و حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در این بانک اطلاعاتی دیده نمی شود.
کارن کراد
کارن کراد، یک سامانه تأمین مالی و سرمایهگذاری است که استارتآپها را به سرمایهگذاران و نیز منتورها مرتبط میکند. در واقع، تنها استارتآپهایی که نیاز به جذب سرمایه دارند در این سایت ثبت شدهاند. این سایت، جستجو در اطلاعات استارتآپها نظیر نوع، مرحله فعالیت، وضعیت استارتآپ و محل را امکانپذیر کرده است.
کارن کراد را تقریبا تنها سایتی می توان ذکر کرد که پروفایل سرمایه پذیری استارتآپها را گردآوری کرده است. اگرچه مأموریت این مجموعه، جمع آوری سرمایه از طریق جمع سپاری (کرادفاندینگ) است و اخیرا با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ایجاد سامانه تأمین مالی و سرمایه گذاری اقدام نموده ولی به نظر میرسد به دلایل قانونی هنوز این کار آغاز نشده است.
گودکو
این وبسایت، محلی برای معرفی و برندسازی شرکتها، تبلیغ فرصتهای شغلی و معرفی متخصصین است. در واقع این سایت، به افراد جویای کار، امکان پیدا کردن یک شغل متناسب با تخصصهایشان را میدهد.
در این سایت، در کنار معرفی شرکتهای ایرانی، اطلاعات برخی استارتآپها ارائه شده است. این اطلاعات شامل معرفی عمومی، ماموریت و چشمانداز، ساختار سازمانی و اطلاعات تماس میباشد. نکته قابل تأمل در مورد سایت گودکو آن است که استارتآپهای معرفی شده در این سایت، لزوما یک «استارتآپ» نیستند. در واقع، نظارتی بر ثبت اطلاعات در این وبسایت وجود ندارد به طوری که حتی اطلاعات یک فرد جویای کار نیز به عنوان استارتآپ ثبت شده است.
مرکز پایش تجارت الکترونیک ایران (ECM)
این سایت با تحلیل کسبوکارهای آنلاین به ارائه گزارشهایی جامع و تخصصی پیرامون اکوسیستم استارتآپی و تجارت الکترونیکی ایران میپردازد.
در واقع در این سایت، لیستی از استارتآپها مشاهده نمیشود، بلکه آنچه که هست گزارشها، مطالعات بازار و تحلیلهای آماری فضای کسبوکار استارتآپهاست.
در این سایت یک نقشه اکوسیستم وجود دارد که کلیه عناصر دخیل در اکوسیستم استارتآپی اعم از شتابدهندهها و مراکز نوآوری، انواع سرمایهگذاران، فضاهای کار اشتراکی و استارتآپها را بر روی یک نقشه به نمایش در آورده است.
همچنین گزارش پانورامای این سایت، با بررسی بیش از 200هزار سایت و اپلیکیشن ایرانی، گزارشی جامع پیرامون فضای کسبوکار آنلاین و زیستبوم استارتآپی ارائه میکند.
مرکز توانمندسازی و تسهیلگری کسبوکارهای نوپای فاوا
این سایت که وابسته به سازمان فناوری اطلاعات ایران است در راستای توانمندسازی متخصصان فاوا و صاحبان ایدههای کسبوکار در این عرصه ایجاد شده است.
این مرکز، به ارائه مطالب آموزشی، پژوهشی و نیز خبرهای مرتبط با کسبوکارهای نوپا میپردازد. در کنار این مطالب، بخشی از سایت به نام زیستبوم است که اعضای فعال در چرخه فناوری همچون استارتآپها، متخصصان، مربیان، سرمایهگذاران، پارکهای علم و فناوری و غیره را به تفکیک معرفی میکند.
نقشاپ
سایت نقشاپ، بستری جهت معرفی عناصر فعال در زیستبوم کارآفرینی ایران است. در این سایت عناصری همچون استارتآپهای ایرانی، مشاوران و مربیان و نیز نهادهای ارائه دهنده خدمات به صاحبان کسبوکار معرفی شدهاند.
در این سایت، بخشی به نام «نقشه استارتاپا» وجود دارد که استارتآپها را ذیل ۱۲ دسته معرفی میکند. اطلاعاتی همچون حوزه فعالیت، مکان، اطلاعات تماس و توضیحات اولیه در مورد استارتآپها ثبت شده است.
بخش جالب دیگر این سایت، نقشه راه استارتآپهاست که نقشه راهی را در ۳۶ گام برای کارآفرینان ترسیم کرده است.
نوپاهاب
نوپاهاب با هدف ایجاد ارتباط موثر میان استارتآپها با باقی اعضای زیستبوم نظیر صندوقهای سرمایهگذاری، شتابدهندهها، فضاهای کار مشترک، انجل گروپها و افراد موثر فعالیت میکند.
در بخش دایرکتوری استارتآپها، لیستی از استارتآپهای ثبت شده در سایت قابل مشاهده هستند. اطلاعاتی همچون نام، لوگو، توضیحات، آدرس سایت و نام بنیانگذاران در این لیست وارد شده است.
امکان جستجو در سایر اطلاعات استارتآپها همچون مرحله فعالیت، سن استارتآپ و نوع کسب و کار صرفا برای سرمایهگذاران تأیید شده فراهم شده است.
این سایت در کنار امکان ثبت اطلاعات استارتآپها، اطلاعات سایر اعضای زیستبوم را نیز به تفکیک ثبت میکند.
نوپاگراف، نقشه پویای ارتباطات سرمایهگذاری در ایران است که سرمایهگذاریهای انجام شده روی استارتآپهای ایرانی را به تصویر کشیده است.
جمعبندی
جدول مقایسهای بانکهای اطلاعاتی استارتآپهای ایرانی
نام سایت | مزایا | رتبه الکسا (رتبه منطقهای) | دستهبندی موضوعی | جامعیت (تعداد) | قابلیت جستجو |
مرکز توانمندسازی و تسهیلگری کسبوکارهای نوپای فاوا | دارای لیست ایدهها، استارتآپها، مربیان، سرمایه گذاران، سازمانیهای دارای منابع، شتابدهندهها، پارکهای علم و فناوری | ۱۸۵۹ | خير | ۲۲۱۱ | خير |
نوپاهاب | دارای لیست همه اجزای زیستبوم شامل شتابدهندهها، فضاهای کار اشتراکی، پارکهای علم و فناوری، سرمایهگذاران، مراکز رشد و نوآوری و … | ۲۲۷۴ | خير | ۲۸۰۰ | بله |
اکوموتیو | دارای یک داشبورد تحلیل آماری استارتآپها دارای لیست منتورها، شتابدهندهها و سرمایهگذارها | ۲۶۶۵ | بله | ؟ | بله |
فن بازار | دارای لیست استارتآپهای حوزه تکنولوژی حاوی اطلاعات کلیه شرکتهای دانش بنیان تعداد بالای رکوردهای ثبت شده | ۸۲۷۸ | بله | ۴۰۴۵ | بله |
استارت آپ شو | – | ۱۰۳۴۹ | خير | ؟ | خير |
کارن کراد | امکان تأمین مالی استارتآپها | ۱۲۰۱۳ | خير | ۳۲۳ | بله |
گودکو | امکان یافتن نیروی متخصص برای استارتآپها امکان یافتن شغل برای افراد جویای کار | ۲۶۹۴۹ | خير | ؟ | بله |
نقشاپ | دارای لیست نهادهای ارائه دهنده خدمات، مشاوران و استارتآپها اطلاعرسانی خدمات ارائه شده به شرکتهای دانشبنیان دارای نقشه راه استارتآپها | ۲۹۳۷۷ | بله | ۳۷۸۷ | بله |
مرکز پایش تجارت الکترونیک ایران (ECM) | دارای گزارش پانوراما و نقشه اکوسیستم تعداد بالای کسبوکارهای بررسی شده | ۴۲۷۴۹ | خير | ؟ (*) | خير |
اینفوچین | دارای بانک اطلاعاتی قابل خرید | ۵۱۵۲۳ | خير | ؟ | بله |
* بیش از ۲۰۰ هزار سایت و اپلیکیشن را مورد بررسی قرار داده است اما لیست آنها در سایت موجود نیست و فقط از طریق یک گزارش فروشی قابل دسترسی است.